Encyklopedia

ADWORDS

Jeden z najbardziej skutecznych systemów reklamy obsługiwanej przez Google. Pojawia się w wynikach wyszukiwania w postaci reklam kontekstowych, mających linki skierowane na strony osób korzystających z usługi. W efektywny i szybki sposób umożliwia dotarcie do szerokiego grona użytkowników, zamieszczana jest tuż nad wynikami wyszukiwania.

BAN

Termin stosowany w przypadku usunięcia strony internetowej z wyników wyszukiwania. Stosowany jest jeśli w rażący sposób zostanie naruszony regulamin określający zasady dotyczące tworzenia stron , którymi kierują się wyszukiwarki. Może także dotyczyć zablokowania dostępu konkretnego użytkownika do korzystania z forum czy komunikatorów internetowych.

BLOG

Rodzaj strony internetowej najczęściej prywatnej na której prowadzony jest dziennik (pamiętnik) online. Wpisy mogą być dodawane w dowolnym dniu i o dowolnej porze. W celu urozmaicenia konkretnego wpisu osoba prowadząca blog ma możliwość zamieszczania także grafiki, galerii zdjęć. Wszystko dla wzbogacenia umieszczanej treści. Autor bloga ma swobodę jeśli chodzi o poruszaną przez niego tematykę i zagadnienia. Prywatne dzienniki internetowe cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony osób korzystających na co dzień z zasobów Internetu. Blog służy nie tylko wyrażaniu własnych opinii i poglądów, ale może być skupiony na jednej tematyce. Dotyczy to np. blogów typowo branżowych, gdzie poruszane zostają zagadnienia z jednej dziedziny(tzw. blogi monotematyczne). Amerykanka Carolyn Burke od roku 1996 uważana jest za prekursorkę dzisiejszej formy bloga.

CONTENT

Odwołuje się do rozmaitych treści (tekstu), jak i również obrazków, linków itp. tworzących całą zawartość strony, co jest niezwykle istotne w przypadku wyszukiwarek internetowych. Treść strony powinna zostać skonstruowana w taki sposób, żeby była odpowiednio czytelna dla użytkowników ją odwiedzających. Optymalny dobór słów kluczowych podnosi wartość strony co jest ściśle związane z procesem pozycjonowania, którego efektem jest zajęcia wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania.

DESCRIPTION

Znacznik opisujący zawartość strony. Wyświetlany jest w wyszukiwarkach bezpośrednio po tytule strony.

DOMENA

Niepowtarzalna nazwa adresu internetowego kierująca na stronę www bądź identyfikująca adres e-mail. Istotne, żeby adres domeny był powiązany np. z profilem działalności firmy, przez co będzie się użytkownikom z nią kojarzył.

FARMA LINKÓW

Określa zazwyczaj grupę stron internetowych (podstron) posiadających dużą liczbę linków kierujących do innych witryn. Cel tworzenia farmy linków sprowadza się do wzmocnienia procesu pozycjonowania. Mimo tego jest to działanie mało akceptowalne ze strony wyszukiwarek internetowych i strony te jeśli pojawiają się nadużycia są często wykluczane z ich indeksów.

INDEKSOWANIE

Proces umożliwiający znalezienie się strony w wynikach wyszukiwania ( w bazie danych wyszukiwarki). Określone wymagania stosowane w trakcie indeksacji przyczyniają się do efektywnego zaistnienia witryny www w sieci.

KAMPANIA LINKÓW SPONSOROWANYCH

Forma reklamy tekstowej prowadzonej według standardów PPC (Pay per click), gdzie płatność reklamodawcy uzależniona jest od ilości kliknięć użytkowników w konkretny link/banner znajdujący się nad wynikami wyszukiwania. Jest to jeden z najbardziej skutecznych i efektywnych sposobów promocji firmy bądź jej usług.

KEYWORDS

Znacznik określający słowa kluczowe, zazwyczaj oddzielane przecinkami w przypadku występowania większej ilości fraz . Pełni istotną rolę w trakcie procesu pozycjonowania.

LINKOWANIE

Polega na zamieszczaniu odnośników do stron, które kierują na inne witryny. Działania te stosuje się w trakcie procesu pozycjonowania, w celu wzmocnienia pozycji strony w wyszukiwarkach internetowych. Wyróżnia się m. in. linkowanie naturalne, wewnętrzne, zewnętrzne. Tylko odpowiednio wykonywane przynosi efekty.

LINK SPONSOROWANY

Forma reklamy tekstowej pojawiająca się nad rzeczywistymi wynikami wyszukiwania. Jest szybkim i skutecznym sposobem dotarcia do szerokiej grupy odbiorców. Odpowiednio skonstruowany krótki tekst mający zachęcić użytkownika do kliknięcia powiązany ze słowami kluczowymi stanowi istotny filar linku.

MARKETING INTERNETOWY

Działania z wykorzystaniem Internetu zmierzające do skutecznego wypromowania usług, dóbr, działalności firm niezależnie od branży. Umożliwiają one dotarcie do szerokiego grona odbiorców i zyskanie nowych Klientów. Do najbardziej powszechnych narzędzi wykorzystywanych w marketingu internetowym należy: m. in. poczta elektroniczna, reklama online( reklama banerowa), optymalizacja, pozycjonowanie stron www. Interaktywna komunikacja w ramach marketingu internetowego to najszybszy i najbardziej efektywna forma zainteresowania nowym produktem, ofertą proponowaną przez licznie działające na rynku firmy.

META TAG

Znacznik, a raczej ich zbiór znajdujący się w sekcji Head strony internetowej mający wyrażać jej zawartość. Ponadto umożliwia weryfikowanie witryny www. Kluczowe znaczenie w trakcie procesu pozycjonowania mają następujące meta tagi: tytuł strony( title), opis strony (description), słowa kluczowe (keywords), wytyczne dla robotów wyszukiwarek (robots).

OPTYMALIZACJA

Proces polegający na wprowadzeniu odpowiedniej modyfikacji kodu i treści strony w taki sposób, żeby znalazła się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Stanowi jeden z koniecznych kroków w trakcie pozycjonowania konkretnej strony internetowej. Składa się na nią szereg działań mających skutecznie zwiększyć wartość strony w wyszukiwarkach pod kątem robotów wyszukiwarek (m. in. poprzez użycie meta tagów, linków,słów kluczowych).

PAGE RANK

Algorytm Google opracowany przez Larry'ego Page'a i Sergeya Brina. Stanowi jeden z elementów, który decyduje o pozycji danej strony w ostatecznych wynikach wyszukiwania. Główna funkcjonalność sprowadza się do określenia jakości konkretnej strony www w skali od 0 do 10. Im większy PageRank posiada strona, staje się ona bardziej wartościowa dla Google. W zależności od jakości i ilości linków wskazujących na daną stronę obliczana jest wartość PageRank.

POZYCJONOWANIE

Proces prowadzący do skutecznej promocji strony internetowej umożliwiający zajęcie najwyższego miejsca w wynikach wyszukiwania przy odpowiednim doborze słów kluczowych. Jednym z celów pozycjonowania jest zwiększenie liczby osób odwiedzających dany serwis internetowy, a tym samym zainteresowanie potencjalnych Klientów ofertą w ramach świadczonych usług. Pozycjonowanie stanowi najbardziej efektywny marketing internetowy przynoszący wiele korzyści.

POZYCJONER

Osoba zajmująca się szeroko pojętym pozycjonowaniem oraz optymalizacją stron internetowych w wyszukiwarkach. Wykonywanie specyficznych działań wspartych wiedzą na temat algorytmów, języka programowania i marketingu internetowego pozwala pozycjonerowi osiągać efekty widoczne w trakcie wyświetlania konkretnej strony www w wynikach wyszukiwania.

REWRITERULE

System umożliwiający przepisywanie linków na przyjazne dla wyszukiwarki internetowej.

SEM

Sem ( ang. Search Engine Marketing) termin określający szeroko pojęty marketing internetowy w wyszukiwarkach. Jego zadaniem jest zwiększenie widoczności strony internetowej dla potencjalnych użytkowników poprzez prowadzenie szeregu działań w tym zakresie ( przy użyciu wyszukiwarek internetowych i narzędzi przez nie oferowanych).

SEO

Seo ( ang. Search Engine Optimization) termin określający szereg działań ( w tym optymalizację) wykorzystywanych w celu skutecznego wypromowania strony internetowej na najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania z użyciem odpowiednich słów kluczowych.

SŁOWA KLUCZOWE

Określają wyrazy bądź wyrażenia odpowiadające tematyce i treści strony www. Dobór odpowiednich słów kluczowych stanowi jeden z głównych elementów skutecznego pozycjonowania. Ponadto ułatwia wyszukiwanie użytkownikowi Internetu interesujących go zagadnień i podnosi funkcjonowanie danej witryny poprzez zwiększenie ruchu na stronie wynikającego ze zwiększonej liczby odwiedzin.

SYSTEM WYMIANY LINKÓW

System działający na zasadzie wymiany linków statycznych bądź dynamicznych, mający dodatkowo wzmocnić proces pozycjonowania. Polega na tym, że udostępnia się miejsce na zamieszczenie linków z innych stron, natomiast w zamian osoba zarządzająca stronami zamieszcza na nich nasze linki.

WYSZUKIWARKA

Zazwyczaj jest to strona internetowa lub program umożliwiający wyszukiwanie potrzebnych informacji użytkownikom korzystającym z zasobów sieci. Jej cel sprowadza się do umieszczania w jednym miejscu rozmaitych treści, witryn,plików gromadzonych w Internecie.

ZAPLECZE

Zbiór stron w sieci mających unikalną treść i linki wykorzystywane dla wzmocnienia procesu pozycjonowania. Mimo, że jest on długotrwały, przynosi efektywne korzyści w postaci wysokiego miejsca konkretnej strony w wynikach wyszukiwania.

PAY PER CLICK (PPC)

Forma reklamy internetowej, za którą koszty uzależnione są od liczby kliknięć użytkowników w link/baner.Odpowiedni dobór słów/fraz kluczowych skierowanych do konkretnych grup docelowych pełni istotną rolę przy zwiększeniu efektywności kampanii prowadzonych w ramach pay per click.

ALGORYTM

Metoda sprowadzająca się do wyodrębnienia poszczególnych stron w wynikach wyszukiwarek. Stanowi ją zbiór zasad, które warunkowane są przez czynniki mające wpływ na pozycję witryny www w rankingach wyszukiwarek na określone słowa kluczowe. Każda działa według własnego algorytmu, który podlega modyfikacjom i rozwojowi.

ANCHOR TEXT

Tekst znajdujący się między znacznikami, kierujący internautę do innej lokalizacji. Jest on brany pod uwagę przez wyszukiwarki w trakcie procesu pozycjonowania. Dlatego też istotne jest, żeby zamieszczać w nim słowa kluczowe.

LINKI ZWROTNE

Kierują linki z różnorodnych stron internetowych na tzw. stronę docelową. Pełnią istotną rolę w trakcie procesu optymalizacji strony, pod warunkiem, że są prawidłowo budowane.

BLACK SEO

Określenie odnoszące się do nieetycznych metod wykorzystywanych w pozycjonowaniu i optymalizacji. Sprowadzają się one m. in. do zamieszczania ukrytego tekstu, linków niewidocznych dla użytkowników. Konsekwencje takich działań zazwyczaj doprowadzają do trwałego usunięcia strony z wyników wyszukiwarek.

ALT

Atrybut stosowany przy opisie obrazka ( zawartości graficznej) na stronie w momencie kiedy nie jest możliwe jego wyświetlenie. Odpowiednio informuje on zarówno użytkowników jak i jest widoczny dla wyszukiwarek w postaci treści ukazanej na obrazie. Fakt ten przekłada się także na pozycjonowanie.

STATYSTYKA STRONY

System przedstawiający dokładne parametry liczbowe wynikające z ruchu na stronie internetowej. Sprowadzają się one m. in. do określenia ilości użytkowników odwiedzających witrynę, sposobu w jaki ją odnaleźli (czy była to wyszukiwarka, katalog, reklama internetowa), a także jakie słowa kluczowe zostały wpisywane. Umożliwia sprecyzowanie działań mających skutecznie wypromować stronę www.

BANER REKLAMOWY

Forma reklamy pojawiająca się na stronie www przekierowująca zazwyczaj na witrynę reklamodawcy. Wspomagany jest elementami graficznymi i treścią mającą wzbudzić zainteresowanie wśród użytkowników. Najbardziej popularne stały się banery animowane, wsparte elementami flashowymi.

CLOAKING

Technika pozycjonowania polegająca na na tym, że inna treść strony (witryny) prezentowana jest wyszukiwarce internetowej, a odmienna użytkownikowi. Nie jest to działanie pożądane, mimo wszystko dosyć często stosowane. Efektem może być zbanowanie strony.

ROBOT WYSZUKIWARKI

Rodzaj programu, którego zadaniem jest zbieranie informacji dotyczących struktury i zawartości stron internetowych. Jest istotny dla wyszukiwarek www i procesu indeksowania. Skutecznie wpływa na pozycjonowanie.

KATALOG STRON

Tworzy go zbiór stron o konkretnej tematyce, w którym znajdują się także odnośniki kierujące do innych witryn. Linki te zazwyczaj podzielone są na kategorie i wsparte dodatkowym, krótkim opisem. Katalog stron jest skutecznym sposobem do wypromowania danej witryny w wyszukiwarkach.

GOOGLE ADSENSE

Program umożliwiający w znaczny sposób osiągnąć zyski będące następstwem wyświetlania reklamy kontekstowej na stronie internetowej, która zwróci uwagę użytkowników. Jest ona precyzyjnie dopasowywana do zawartości danej witryny.

GEOLOKALIZACJA

Metoda określenia położenia geograficznego użytkownika poprzez analizę adresu IP (w odniesieniu do informacji o miejscu skąd nastąpiło połączenie).

HIDDEN TEXT

Ukryty tekst stanowi niedozwoloną technikę w procesie pozycjonowania. Tak zamieszczany tekst nie jest widoczny dla użytkowników, odnajdują go natomiast roboty wyszukiwarek. Konsekwencją nagminnego stosowania ukrytego tekstu zazwyczaj sprowadza się do usunięcia strony z indeksu wyszukiwarki.

HTML

Powszechnie stosowany język w trakcie tworzenia stron internetowych. Dominującą cechą tego języka jest to, że współgra on niezależnie z każdym systemem operacyjnym. Ma specyficzną konstrukcję, w składni języka wykorzystywane są znaczniki.

LANDING PAGE

Stanowi przeważnie podstronę serwisu internetowego związaną z konkretną kampanią reklamową, która zazwyczaj odsyła do płatnych reklam produktu lub usług. Przygotowywany jest, żeby efektywnie wzmocnić proces skuteczności reklamy przy jednoczesnym zainteresowaniu osoby odwiedzającej serwis.

LINK BAITING

Termin określający szereg działań zmierzających do pozyskania jak największej liczby darmowych linków. Sposób ich pozyskiwania pozostaje całkiem dowolny. Metody sprowadzają się m. in. do pisania ciekawych artykułów o unikalnych treściach, newsów, zamieszczania postów na blogach. Zamieszczanie darmowych linków na stronie skutecznie wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, a także prowadzi do zwiększania ruchu na stronie.

LINKI WYCHODZĄCE

Linki przenoszące użytkownika poza ramy serwisu. Nagromadzenie dużej ilości linków wychodzących jest negatywnie odbierane przez wyszukiwarki internetowe co może doprowadzić do usunięcia strony z indeksu.

RAPORTOWANIE POZYCJI

System umożliwiający sprawdzanie pozycji serwisu www na konkretne słowa kluczowe w wyszukiwarkach internetowych. Zazwyczaj jest on dostępny w postaci tabelarycznej, wspartej elementami graficznymi. Dostęp do raportów jest bezpieczny poprzez zastosowanie odpowiedniego szyfrowania. Optymalne zestawienie otrzymywane za pośrednictwem raportu jest niezwykle istotne w przypadku obserwacji dotyczącej skuteczności procesu pozycjonowania witryny internetowej.

SPAM

Najbardziej niepożądane i nietyczne metody stosowane w pozycjonowaniu stron( m. in. poprzez tworzenie doorway pages, zamieszczanie niestosownych treści i linków). Sprowadzają się do tego, że przeszkadzają odnaleźć wartościowe strony www. Poprzez nadużywanie za spam nakładane są kary, co w konsekwencji przekłada się na spadek pozycji strony bądź wykluczeniem jej z indeksu.

TITLE TAG

Tag posiadający tytuł strony,poprawnie skonstruowany jest niezbędny przy pozycjonowaniu strony. Umieszczany w nagłówku strony, ma duże znaczenie dla wyszukiwarek internetowych.

WHITE HAT SEO

Etyczne metody i techniki stosowane w trakcie procesu optymalizacji i pozycjonowania, które są zgodne z regulaminem wyszukiwarek internetowych.

XML

Rozszerzalny język znaczników stosowany przy tworzeniu stron internetowych. W Seo wykorzystywany do tworzenia mapy witryny w celu poprawy indeksacji witryny.

SITE MAPS

Inaczej: mapa witryny internetowej. Stanowi ją odrębna strona na której użytkownik znajduje skumulowany zbiór podstron witryny internetowej. Umożliwia ona m. in. w łatwy sposób odnaleźć potrzebne informacje. Powinna być funkcjonalna i efektywnie wyglądająca.